РОЗДІЛ VІ: СТРАТЕГІЯ ЗАХИСТУ УЧНІВ
VI. Стратегія захисту учнів
Головним правилом для всіх дій працівників закладу є необхідність діяти в найкращих інтересах дитини. Кожний працівник повинен ставитися до учнів з повагою та враховувати їхні потреби. Використання працівником будь-якої форми насильства проти учнів є неприйнятним.
Для досягнення цього працівники закладу повинні діяти відповідно до чинного законодавства та внутрішніх правил закладу в межах своїх повноважень.
Визначення чинників ризику насильства проти учнів та реагування на них:
- Працівники закладу мають знати чинники ризику насильства проти студента та звертати на них увагу в рамках своїх службових обов'язків.
- Якщо виявлено чинники ризику, працівники закладу повинні повідомити про них батькам і надати їм інформацію про можливості для отримання підтримки, а також заохотити їх до вирішення проблеми.
- Працівники повинні контролювати стан і благополуччя учнів.
Порядок реагування у випадках насильства проти здобувачів освіти:
- Якщо працівник закладу підозрює, що учень став жертвою насильства, він повинен надати інформацію про це в письмовій формі психологу або керівнику закладу.
- Практичний психолог викликає батьків або опікунів студента, яка може бути жертвою насильства, і повідомляє їм про це.
- Педагог-консультант (психолог) повинен підготувати опис ситуації учня в закладі освіти та в родині на підставі своїх розмов з учнем, вчителями та батьками і розробити план допомоги учню.
- План допомоги має включати рекомендації з таких питань:
- вжиття заходів для забезпечення безпеки учня, у т.ч. повідомлення компетентних служб про можливий випадок насильства;
- підтримка, яку заклад освіти повинен запропонувати учню; направлення студента до спеціалізованого центру для отримання допомоги (за потреби).
- У більш складних випадках (пов'язаних із сексуальним насильством, жорстоким фізичним або психологічним насильством) керівник закладу повинен створити групу реагування, до складу якої можуть входити практичний психолог, куратор студента, керівник та інші працівники закладу, обізнані із ситуацією або добре знайомі з студентом (надалі - група реагування).
-
- Група реагування повинна підготувати план надання допомоги учню Стратегії базуються на матеріалах, підготовлених практичним психологом закладу, та іншій інформації, отриманої членами групи.
- Якщо про можливий випадок насильства проти дитини повідомляється її батькам або опікунам, створення групи реагування є обов'язковим. Група має призначити батькам або опікунам зустріч для обговорення проблеми, під час якої батькам або опікунам може бути повідомлено про те, що можливий випадок насильства буде розслідуватися зовнішньою організацію для забезпечення об'єктивності розслідування. Необхідно вести протокол такої зустрічі.
- Педагог-консультант повинен представити план надання допомоги учню його батькам або опікунам, рекомендуючи щільну співпрацю під час його виконання.
- Класний керівник повинен поінформувати батьків або опікунів дитини про обов'язок закладу повідомити про можливий випадок насильства компетентні органи (прокуратуру, поліцію тощо).
- Після того, як класний керівник проінформував батьків, керівник закладу повинен повідомити про можливий злочин прокуратурі, поліції службі.
- Відповідальність за подальші дії несуть органи, згадані у попередньому пункті.
- Якщо про можливий випадок насильства проти здобувача освіти повідомляється батькам або опікунам, але факт такого випадку не підтверджується, батьки або опікуни студента мають отримати інформацію про це в письмовій формі.
- При реагуванні на повідомлення про випадок насильства розробляється таблиця вжитих заходів (втручання), зразок якої наведено в Додатку 2. Таблиця має знаходитися в особовій справі дитини.
- Усі працівники закладу та інші особи, яким стало відомо про випадок насильства або будь-які пов'язані з ним питання в межах своїх службових обов'язків, повинні зберігати конфіденційність, за винятком інформації, яка передається компетентним органам відповідно до порядку реагування.
Принципи захисту особистих даних здобувачів освіти
- Особисті дані дитини мають бути захищені, згідно з положеннями Закону України «Про захист персональних даних», 2010 р.
- Працівники закладу, які працюють з особистими даними студентів, повинні зберігати їхню конфіденційність і вживати заходів для їхнього захисту від несанкціонованого доступу.
- Особисті дані надаються лише тим особам і організаціям, які мають на це право, згідно із законодавством, та відповідні повноваження.
- Працівники закладу мають право працювати з особистими даними студента та надавати їх в рамках розслідування.
- Працівник закладу може використовувати інформацію про студента з освітньою або навчальною метою лише за умови анонімності студента та неможливості її ідентифікації за допомогою такої інформації.
- Працівник закладу не має права надавати інформацію про студента, її батьків чи опікунів представникам засобів масової інформації.
- У виключних ситуаціях, якщо це є обґрунтованим, працівник закладу може звернутися до батьків або опікунів студента за дозволом надати їхні контактні дані представникам засобів масової інформації. Такі дані надаються лише за умови отримання дозволу.
- Працівники закладу не мають права надавати можливість представникам засобів масової інформації встановлювати контакт з студентами.
- Працівники закладу не мають права розмовляти з представниками засобів масової інформації про студентів, їхніх батьків чи опікунів. Це також стосується ситуацій, коли працівник закладу вважає, що його висловлювання не записуються.
- У виняткових ситуаціях, якщо це є обґрунтованим, працівник закладу може мати розмову з представниками засобів масової інформації про студента або її батьків (опікунів) за умови згоди на це батьків (опікунів) у письмовій формі.
- Представники засобів масової інформації можуть отримувати дозвіл на доступ до окремих приміщень закладу для підготовки матеріалів для ЗМІ за рішенням керівника закладу.
- Приймаючи відповідне рішення, керівник повинен звернутися до адміністрації закладу з проханням підготувати приміщення закладу для роботи представників ЗМІ таким чином, щоб зйомка дітей у закладі була неможливою.
Принципи захисту зображень
Визнаючи право здобувачів освіти на приватність і захист особистих інтересів, заклад повинен захищати зображення учнів.
- Працівники закладу не мають права давати дозвіл на фото-, відеозйомку учнів або їх аудіозапис на території закладу без попередньої згоди батьків або опікунів учнів в письмовій формі.
- Для отримання згоди батьків (опікунів) для фото-, відеозйомки дитини працівник закладу має звернутися до них, згідно з процедурою для отримання такого дозволу. Не дозволяється надавати представникам ЗМІ контактні дані батьків (опікунів) студента без їхньої попередньої згоди.
- Якщо зображення здобувачів освіти є лише частиною великого зображення, наприклад, публічного заходу, пейзажу, зборів тощо, дозвіл батьків (опікунів) на фото-, відеозйомку не є необхідним.
- Оприлюднення працівником закладу зображення дитини в будь-якому вигляді (фото-, відео- або аудіозапису) потребує попередньої згоди батьків або законних опікунів у письмовій формі.
- Згаданий в п.1 дозвіл повинен містити дані про те, де буде оприлюднено запис або зображення та в якому контексті його буде використано (наприклад, що його буде розміщено на веб-сайті www.youtube.pl з метою реклами закладу).
Принципи доступу дітей до мережі Інтернет
- Надаючи учням доступ до мережі Інтернет, заклад зобов'язаний вжити всіх заходів для захисту їх від матеріалів, які можуть зашкодити їхньому належному розвитку, зокрема, має бути встановлено останню версію спеціального програмного забезпечення для такого захисту.
- На території закладу дитина може мати доступ до мережі Інтернет у таких випадках:
- під наглядом вчителя на заняттях з вивчення комп'ютера;
- без нагляду вчителя - на комп'ютерах закладу освіти, призначених для цього (вільний доступ).
- Коли здобувач освіти отримує доступ до мережі Інтернет під наглядом працівника закладу, останній має розповісти учню про принципи безпечного користування мережею Інтернет. Крім того, працівник закладу відповідає за забезпечення безпеки учнів при використанні мережі Інтернет під час занять.
- На комп'ютерах закладу, призначених для вільного доступу до мережі Інтернет, мають буди постійно доступними навчальні матеріали з безпечного користування нею. Особа, відповідальна за безпечний доступ до мережі Інтернет, повинна надати кожному здобувачу освіти індивідуальний логін (обліковий запис) і пароль, які дають їй змогу користуватися мережею Інтернет на території закладу, та пояснити учню, що він не повинен повідомляти нікому свій логін і пароль.
- Доступ здобувачів освіти до мережі Інтернет на території закладу має бути можливим лише через сервер закладу після того, як учень вводить свій індивідуальний логін і пароль.
- Особа, відповідальна за доступ до мережі Інтернет, повинна забезпечити на території закладу на всіх комп'ютерах з доступом до мережі Інтернет встановлення та регулярне оновлення таких елементів:
програмне забезпечення для блокування доступу до небажаних ресурсів;
програмне забезпечення для контролю користування учнями мережею Інтернет;
- антивірусне програмне забезпечення;
- програмне забезпечення для блокування спаму;
- мережевий захист (брандмауер).
- Програмне забезпечення, згадане в п.1, має оновлюватися відповідальною за це особою щонайменше один раз на місяць.
- Відповідальна особа має що найменше один раз на місяць перевіряти, чи не має небезпечних матеріалів на комп'ютерах з доступом до мережі Інтернет. Якщо такі матеріали виявлено, вона має визначити, хто використовував комп'ютер, коли було завантажено такі матеріали.
- Відповідальна особа має повідомити класного кеівника про здобувача освіти, який використовував комп'ютер для завантаження небезпечних матеріалів.
- Класний керівник, практичний психолог повинні провести розмову з таким учнем стосовно безпечного використання мережі Інтернет.
- Якщо під час такої розмови класний керівник чи психологдізнається про зловживання стосовно здобувача освіти, він має вжити заходів, описаних у розділі «Визначення чинників ризику насильства проти здобувача освіти та реагування на них» та «Порядок реагування у випадках насильства проти здобувачів освіти».