РОЗДІЛ ІV: КОДЕКС БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
ІV. Кодекс безпечного освітнього середовища
Функціонування освітніх закладів регулюється значною кількістю нормативних документів державного, обласного та районного рівнів, які охоплюють різні сфери їхньої діяльності: навчальну, виховну, методичну, адміністративну, фінансову, господарську тощо. Кожен з них, у свою чергу, покликаний максимально допомогти педагогічним працівникам сумлінно виконувати свої професійні обов’язки, студентам у комфортних умовах оволодівати важливими для майбутнього життя знаннями, а батькам бути активними учасниками освітнього процесу.
Не оминули нормативні документи і питання безпеки учасників освітнього процесу.
КБОС – це документ закладу освіти, який повинен регулювати всі напрями діяльності закладу щодо порушень прав особистості на безпеку, а також питання її підтримки та втручання в ситуації, коли може виникати загроза її життю, здоров’ю та благополуччю. Це внутрішній документ, у якому прописані правила закладу в сфері популяризації безпечного освітнього середовища.
У ньому повинні бути прописані конкретні дії, що стосуються, насамперед, захисту учнів від різного роду загроз, ризиків під час перебування в закладі освіти, а також чіткі рекомендації щодо забезпечення учням і працівникам комфортних умов життєдіяльності.
На безпечне освітнє середовище впливають:
-
Якість міжособистісних відносин - позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).
-
Захищеність в освітньому середовищі - оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.
Найчастіше жертвами насильства стають певні категорії здобувачів освіти, зокрема, особи, які мають фізичні недоліки, особливості зовнішності та (або) поведінки, низький інтелект і труднощі в навчанні, страждають від хвороб, відчувають страх перед закладом освіти, мають погані соціальні навички або не мають досвіду життя в колективі тощо. Для того, щоб унеможливити насильство та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник освітнього процесу повинен мати уявлення не тільки про те, що вважається насильством, але й про те, як мінімізувати ризики та небезпеки, і в результаті, створити умови для внутрішньої безпеки та безпеки референтного довкілля. А це стає можливим лише завдяки спільній цілеспрямованій діяльності педагогів, студентів і батьків.
Комфортність в освітньому середовищі - оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії викладачів і студентів в освітньому середовищі закладу.
Нерозвиненість системи психологічної допомоги в освітній установі може призвести до неефективного психологічного супроводу здобувача освіти, а у
викладачів - емоційного вигорання і, як наслідок, спричинити професійну деформацію, що і в першому і в другому випадку створить серйозну загрозу психічному здоров'ю особистості.
Задоволеність освітнім середовищем - задоволення базових потреб учнів у:
-
допомозі та підтримці;
-
збереженні та підвищенні його самооцінки;
-
пізнанні та діяльності;
-
розвитку здібностей і можливостей.
Основними характеристиками процесу взаємодії всіх учасників освітнього середовища є особистісно-довірливе спілкування, а його відсутність спричиняє досить негативні наслідки (емоційний дискомфорт, небажання висловлювати свою точку зору, думку, негативне ставлення до себе, втрата особистої гідності, небажання звертатися по допомогу, ігнорування особистих проблем і труднощів оточуючих учнів і вчителів, неуважність до прохань і пропозицій).
Принципи безпечного освітнього середовища:
Принцип домінування життя людини як головної цінності, що визначає модель мінімальної (необхідної) безпеки, максимально усуває ризики, що загрожують життю як дітей, так і дорослих.
Принцип регіональної специфіки передбачає під час організації системи безпеки освітнього середовища закладу освіти облік небезпек і можливих надзвичайних ситуацій конкретного регіону (міста, області, району).
Принцип комплексності оцінки небезпек (ризиків), що задає методику оцінки різних педагогічних (освітніх) ризиків (зовнішніх і внутрішніх) на основі комплексного, системно-синергетичного підходів.
Принцип міні-макса, що визначає досягнення максимального ефекту безпеки при наявності мінімуму ресурсного забезпечення.
Принцип максимальної ефективності управління системою заходів і створених педагогічних умов, спрямованих на забезпечення максимальної безпеки освітнього середовища і закладу освіти, як соціального інституту в цілому.
Робота над створенням освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату. Насамперед, це безперервний процес реагування на нові виклики життя, пошук нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил. Водночас необхідно, щоб всі учасники цього процесу усвідомлювали спільну відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці.
ЗАВДАННЯ КБОС
Маючи на меті створити безпечний освітній простір, необхідно чітко сформулювати та зазначити завдання, які регламентують засади КОДЕКСУ. Аналізуючи питання безпечного освітнього середовища, були визначені основні завдання КОДЕКСУ в закладі освіти:
-
виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу;
-
скласти мінімальну та доступну програму навчання для учнів, педагогів, батьків;
-
сформулювати конкретні рекомендації здобувачам освіти, педагогічним працівникам, адміністрації закладу освіти, батькам щодо організації безпечного середовища в освітньому закладі;
-
визначити поняття «булінгу» та його види; виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу;
-
Відпрацювати систему узгоджених поглядів і уявлень учнів, педагогів, психолога, батьків на освітнє середовище закладу освіти;
-
Обґрунтувати умови організації безпечного освітнього середовища та вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу згідно УГОДИ;
-
Скласти доступний алгоритм реагування та протидії булінгу;
Таким чином, КБОС:
-
містить конкретні та чіткі правила поведінки усіх учасників освітнього процесу у навчальному закладі (мої права закінчуються там, де починаються твої права);
-
допомагає виявити небезпечні ситуації та належно реагувати на них, запроваджуючи чіткі процедури втручання (що і коли потрібно робити, хто повинен робити, до кого звернутися, які документи оформити, за яким зразком). Зокрема, у випадках, коли необхідно оперативно прореагувати та втрутитися в ситуацію (насильство зі сторони батьків, опікунів, викладачів, конфлікти між студентами, булінг тощо);
-
забезпечує виконання вимог законодавства щодо гарантування безпеки усім учасникам освітнього процесу закладу.
Реалізація КБОС:
КБОС набуває чинності з моменту його оприлюднення. Цю процедуру можна здійснити різними способами:
-
обговорити в учнівському колективі, на педагогічній раді, нарадах при директору, загальних зборах колективу, загальношкільних батьківських зборах;
-
розмістити інформацію на дошці оголошень, оголосити під час ефіру радіо/телебачення закладу освіти, на сайті закладу;
-
зробити розсилку через Інтернет (електронну пошту, Viber, WhatsAPP тощо).
Процес реалізації цього документа передбачає:
-
проведення консультацій з усіма працівниками закладу освіти, батьками, здобувачами освіти щодо положень КБОС;
-
прийняття рішень про те, хто, де і коли має виконувати конкретні дії; навчання педагогічних працівників з питань захисту учнів і механізмів
реагування на ризиковані та загрозливі ситуації, а також особливості надання допомоги;
-
навчання батьків з питань ефективного спілкування з власною дитиною, захисту дітей і позитивних методів виховання без фізичних покарань та психологічного тиску на неї; ознайомлення їх із загрозами для учнів у мережі Інтернет;
-
навчання здобувачів освіти з питань попередження знущання над однолітками, небезпек у мережі Інтернет тощо;
-
власне виконання положень документа закладу освіти;
-
контроль та оцінка діяльності з реалізації КБОС.